Karlheinz Essl

Portrait KHE

Through the Curly Rain-Taps

Eine generative Klang- und Videoinstallation zur Ausstellung TÀPIES / RAINER
Essl Museum, 24.06. - 23.10.2005


In der Ausstellung TÀPIES / RAINER tritt das Werk zweier sehr unterschiedlicher Maler in Dialog. Der Blick hinter die sichtbare Oberfläche, den die Komponisten Rámon González-Arroyo (Madrid) und Karlheinz Essl (Klosterneuburg) unternommen haben, förderte interessante Zusammenhänge zutage: Das Verhältnis zwischen Abstraktion und objet trouvée, zwischen Geste und Malgrund, zwischen Hintergrund und Vordergrund. Dies hat die beiden Musiker zu einer Gemeinschaftsarbeit inspiriert - einer Hommage an Antoni Tàpies und Arnulf Rainer -, die auf Kompositionsprinzipien fußt, die aus der Analyse der Bilder herausgelesen werden konnten.

In einem intensiven Diskussionsprozess zwischen Spanien und Österreich entwickelte sich allmählich die Installation Through the Curly Rain-Taps, die sich aus zwei autonomen, aber miteinander in Beziehung stehenden ästhetischen Ebenen zusammensetzt: einer Klangebene, die Ramón González-Arroyo komponiert hat und einer Videoprojektion, die vom Komponisten Karlheinz Essl gestaltet wurde.

Diese Multimedia-Installation präsentiert sich als unendliche Abfolge von Klang-Gestalten und damit korrespondierenden Bild-Bewegungen, die sich strukturell unterscheiden und deutlich voneinander getrennt sind: wie ein Spaziergang durch eine unendliche Ausstellung, die immer neue ästhetische Erlebnisse bietet.

Für die Bildebene wurden aus prototypischen Werken von Rainer und Tàpies charakteristische Details herausgelöst: Ausschnitte von übermalten Fotos bzw. konkreten Objekten, plastische Hintergrundtexturen, expressive Pinselgesten, enigmatische Zeichengebilde. Dieses Material wird mithilfe von Zufallsoperationen kombiniert und in ein eigens dafür geschriebenes Computerprogramm eingespeist, das aufgrund spezifischer Kompositionsalogrithmen bewegte Bilder generiert.

Ähnliche Kompositionsprinzipien verwendet Ramón González-Arroyo bei der Generierung seiner Klangwelt, die ebenso die Dialektik zwischen Geste und Hintergrund (mit all ihren möglichen Zwischenstufen) aufgreift und als Klangbewegungen umsetzt, die wiederum von einem Computerprogramm in Echtzeit erzeugt werden. (Karlheinz Essl)





Through the Curly Rain-Taps is a collaborative auto-generating piece comprising image and sound to be installed in the Essl Museum in the context of an exhibition dedicated to Antoni Tapies and Arnulf Rainer. This phrase serves to describe what the piece is, but it also states clearly the main particular aspects governing the composition of the piece : collaboration, combination of image and sound, infinite flow, relationship to the work of the two "different and similar" painters. I will briefly try to explain how some of these questions have been considered in the composition, mainly from the point of view of the music, which has been my particular responsibility.

The collaboration has been conceived as a combination of communication and autonomous, independant work on the basis of a network of structural and generative principles. To hint what communication meant let us simply mention that this network of principles, real pillar on which the whole conception of the piece rests, has had a promethean nature, growing or shrinking, and readapting itself, in as long as the piece was a work in progress.

The concept of an infinite flow of sound seems to escape from the realms of musical composition. Form, in music, unfolds in time, and it is as hard for the sound-flow-maker to transmit a feeling of coherence and multi-dimensionality of relationships when not knowing when the listener will step in and out, as it would be for a visual artist when ignoring what limited region in the total space of a certain piece will be explored by an observer. One would need to build a perfect fractal! In order to address this question, one of the ways has been to consider the piece as an infinite flow of smaller forms, with durations between a fraction of a minute and a few minutes. A huge range, but one which enables to shrink the time-scale to partly cope with the problem. Let me signal, in any case, the parallelism existing between this flow of forms and the museum situation, where a set of paintings, wholes in themeselves, are exhibited along the walls of the different rooms.

Finally we can briefly outline the question of the relationship to the work of the artists presented in the exhibition. Two main aspects have been underlined; the refined treatment of matter and texture of an almost tactile nature, and the importance of objects, big and small, sometimes prominent, sometimes almost hidden -s ymbols and re-readings of concrete material. I have, therefore, built a dialectic between "backgrounds" - textures, colours - extended in space and time, and gestures - the object seen as an event. (Ramón González-Arroyo)



Home Works Sounds Bibliography Concerts


Updated: 16 Dec 2016